Wednesday 27 June 2012

ALAHAI KLINIK IBU DAN ANAK PRESINT 3, PUTRAJAYA - PART 1

My baby dlm perut nih dah 16 minggu..esok - 29/6/2012 genap 17 minggu..buku pink (buku check-up org mengandung tuh) tak buat lagi..


al-kisah..dah g klinik ibu anak presint 3 tuh dari bulan Mei..kita walk-in jer lah igt sama mcm klinik kat Jalan Tanglin, KL or klinik Desa kat Kampung Medan, Kuala Langat kan..bukan lama pun nak bukak buku..2 jam camtu settle lah..kita igt cengitu lah kan..




kita datang kul 2.00 petang sbb ms tuh jer kita ada masa..masuk klinik, amik nombor giliran bagai..tggu dalam 45 minit gitu..pastu misi panggil nama..cek nama dlm buku appointment, nama kita takde..mmglah takde, dah aku walk-in jer..yg jg counter nombor tuh tak kan lah bodo sgt kan..so, misi bertugas tuh ckp "puan kena buat appointment dlu..klu nak buat hari nih kita tak cukup orang..nnt puan kne tgu lama..nak amik darah lg"..sy ckp kat misi "takpe lah..nk tgu smpi malam pun takpe..sy ada masa"..


terkelip2 dia pandang kita.."kita set appointment dlu lah..nnt puan dtg pagi..hari nih tak boleh buat sbb kami sibuk.." kita nih dah meluat dgr..mcm dia ajer yg sibok..yg aku nih tak sibok lah kot..mkn gaji buta kat office tuh..


time nih mmg dah berapi dah..td berasap jer sbb tgu lama wpn orang tak ramai..dah lah cari parking susah..dlm ati terpikir..kenapa ko tak set jer appointment kat kaunter..tulis nama dalam buku ajer pun..ko dah suh aku tgu 45 minit, pastu ko suh aku datang len hari pulak..pastu leh pulak cakap "kandungan baru 13 minggu..boleh tgu lagi.." amboiiii..


since hari tuh, saya delay lah smpi dah 16 minggu..nak sangat kan..jd, sebelum buang masa lg sekali, saya nak set appointment tru fon ajer lah..kan dah canggih skg nih kan..kita google lah no fon klinik tuh nak wat appointment..punyalah payah..yg ada no klinik kesihatan bukan nombor klinik ibu dan anak..kita gamble ajer lah call klinik kesihatan..klu kne marah, aku marah operator tuh lik..


dari kul 8.30 pagi smpi kul 9.00 pagi saya mendail 03-88880241..mak datok..lama giler..bz gaknyer (tak nak sangka buruk)


masa dah tembus pangilan (mcm telefon radio plak) kita pun tanya lah psal klinik ibu anak tuh..mmg takde direct line upenyer..ckp lah dlm website awal2..kan senang..aduhaiiii..


pastu kita mintak dia sambungkan ke klinik tuh..kita nak wat appointment.."puan call balik kul 4.30 petang lah..ms tu mereka ambil appointment.." 4.30 petang???? bila dah operator tuh ckp gitu, kita kata "ok lah..dah prosedur amik appointment kul 4.30 saya nak camne kan"..klu sat lagi aku call korang dah balik pulak siap lah..mmg panjang emel aduan aku kat pengarah kesihatan..


now, we wait n see..kang kul 4.00 aku start mendail..so, u allss tgu ler part 2 entri nih yer..kita tgk, berjaya tak saya set appointment hari ni..


stay tuned..

22 comments:

  1. tp klinik tu mmg bz pun,klini kecik n sementara je...

    ReplyDelete
  2. Sibuk dan kecil adalah difahami..tapi providelah info yg jelas di website agar pelanggan senang berurusan..dlm hal ini BOLEH set appoinment melalui panggilan telefon..mengapa misi yg jg kaunter pd hari trsebut tak maklumkan begitu sebaliknya suruh dtg ke klinik?

    Servis yang baik akan menutup mata pelanggan bahawa klinik itu kecik dan sibuk..

    ReplyDelete
  3. sy check up kat klinik tu so far xde masalah pun. sy rs u kena tny masa ambil tiket tu dulu. mmg kene buat appt dulu sbb klinik tu mmg sgt sibuk. sy rasa klu u nk tunggu smpi malam bole je pegi check up kt private bayar lebih sume beres. org mengandung kene la bersabar kalau tak anak kuar nnt kuat kelahi hehe

    ReplyDelete
  4. sokong dgn puan diatas ni...kn byk sbr bile ngandung....nnt kenan kat baby plak...jgnla anjak appt smpi 17mggu semata2 geram n mrh kat servis dorg tu...cian baby tu...awak tu tkpela.baby yg dlm perut tu cian...klinik tu mmg kesukaan ramai...org ttp dtg walaupun komplen sana sini...nk servis tip top sshla kot sbb dorg gov je...servis FOC...mn nk sama dgn servis klinik berbayar...

    ReplyDelete
  5. Sy pun xde mslh..smpi dh bersalin pun..entri ni klu bc mcm nk berkelahi,mmg brkelahi lah jdnyer..klu nak setle mslh mmg leh g je private..mslh,kelamahan gomen servis humban je ke tepi..sy xberapa berkenan lah klu masih ada mentaliti bad servis dgn free..klu begitu,bayangkan kekecewaan Tun Mahathir tentang hasrat dia utk wujudkan warga mesia yg ada mentaliti kelas pertama..wpn free xpatot lah ambil endah xendah tentang servis..dan jgn pula xboleh ditegur..

    Pd sy,SOP kne jelas..nampaknya klinik tu ada 5s..xkira lah berapa byk 's' yg dia apply..why not tampal makluman diklinik cara2 nak buat appointment?so people who see can spread the word out..

    Kita selalu letak komplen org ke tepi sbb kita rs kita ada mcm2 alasan utk tepis komplen tu..diantara jln mudah yg telah diberikan g je klinik swasta dan bersabar..smpi bila???dan servis org tu smpi tahun 2020 masih begitu???

    Dan kta ni sbnarnya semakin berjalan ke hadapan atau berundur ke belakang??? :-)

    ReplyDelete
  6. Dan sy xnk option ke klinik swasta..sy ini penjawat awam..mn 'keistimewaan' sy sbg penjawat awam klu ke klinik swasta..bukan leh claim pun..mc swasta pun kne tolak duit pencen nnt..sabar pun ada had nya..sy bukan maksum utk brsabar hingga akhir nyawa..klu terkenan kat bby,sekurang2 nya dia kelahi utk tujuan baik..dr dia diam dan hadap sj servis/produk yg tak ada kheeelllaaaasssss..

    Sy nak jugak seme servis gomen berubah..its ok klu fasiliti buruk,tempat kecik..tp SERVIS biar tip top..sy sudah muak org kata gomen servant mkn gaji buta,dpt bonus,kenaikan gaji tinggi tp servis teruk..1% peruntukan drpd total bajet jabatan/bhgian utk g kursus..sila lah ke kursus yg patot utk beljar cr deliver servis kpd rakyat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar cik puan zura...adenye lbh baik puan buat aduan yg lbh berkhemah n beri cdgn yg juga berkhemah drpd puan meluah perasaan gaya nk berkelahi di blog ni.mmg bgs mentaliti puan ni seperti dr mahathir...walaubgmnpn jika begitu crnye meluah perasaan, bkn ke krg nmpk berkhemah namanye tu...sabar puan zura..saya fhm..

      Delete
    2. Tk krn memahami..aduan dan cadangan telah diberi..

      Delete
    3. macamtula puan...aduan biar berkhemah.br nmpk pro n 1st class.nk ty buat aduan melalui ape yek?nk juga bljr caranye?baru hntr ke?mklumla kita tk kerja...business online je...

      Delete
    4. Maaf lah puan? ?ANONYMOUS?sedap nama puan..klu puan terasa dgn entri ni,sy minta maaf lah ye..nmpk gaya nya puan ini xbelajar apa2 dr entri ini mahu pun komen sy..puan ni lg mcm nak berkelahi pula :-) actually puan pun bukan heran sgt bila,mcm mn sy buat aduan tu kan :-) puan nak sy kata cmni gaknyer:

      'bagus servis di klinik p3..salah sy dtg tak buat appointment..dh smpi klinik misi suh dtg hari lain tulis nama dlm buku appointment wpn sy dh dtg klinik..dia xboleh tulis nama sy dan2 tu..kne jugak dtg hari lain..sbb diorg sibuk dan kurang kakitangan..bagus prosedure ini..amalan 5s yg dipraktikan sgt bagus.."

      Tak gitu???

      Nak cite psl biz online ke?di blog ini ada no fon sy..sudi2 kan lah

      Delete
  7. Sy rasa kite patut bersyukur je sbb dpt servis percuma. Skrg ni klinik tanglin klu buat buku merah pun kne set appointment. Walk in tu rasenya klu pt x rmi br diorg trima kot. Bln lps sy pnh pg ke kem perumahan & janji dgn staff utk serah dokumen kt kaunter pkl 8am..tp kaunter yg sepatutnya bkk pkl 8, pkl 8.15am br bkk! Same jgk nk jmpe pegawai kne buat appt, bkn walk in.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..syukur sbb free..bukan free itu mslhnyer..mungkin sistem skrg dh berubah..back 3yrs ago klinik jkn tanglin walk in sj..atau belul kot klu xde org mrk akan terima..dan seingat sy ms sy smpi kat klinik p3 xramai org..sbb klinik br je bukak after lunch hour dan nak buat appointment cuma tulis nama dlm buku..dan sy masih trtanya2 knp sy perlu balik dan dtg lain hari hanya utk 'tulis nama dlm buku' padahal sy telah pun berada disitu..depan mata..

      Itulah yg sy kata..penyampaian perkhidmatan kne berubah..bak kata bekas KSN - permudahkan.

      Delete
  8. tau nk komplen je.beri la cdgn yg bernas dsmpg komen yg panas...dhla servis tk berbyr...bersabarla...

    ReplyDelete
  9. Rsnyer dlm komplen tu ada dh beri cdgn..sila rujuk komen2 sy trdahulu..tak bayar tak bermaksud boleh buat sambil lewa..staff dibayar dlm bentuk emolumen..mereka bukan sukarelawan yg berkhidmat utk negara secara percuma..ha,klu sukarelawan,pastu sy byk komplen lain lah cerita..

    Kot2 cdgn sy awk xnmpk..meh sy rumuskan:
    1)di website dijelaskan cara2 nak buat appoitnment dan nyatakan jugak yg appointment xperlu dtg klinik..call je..call kul 4.30ptg sbb itu ms appointment di ambil
    2)diklinik sndri ada dipaparkan SOP mcm mn klinik beroperasi
    3)staff tahu cr nak kendalikan panggilan telefon..g kursus..supaya pemanggil boleh dgr 'smiling voice' bukan bunyi mengunyah
    4)permudahkan urusan..bijaklah menggunakan budi bicara..klu pelanggan sudah ada depan mata,tulis ajelah nm dlm buku..xperlu suruh dtg lain hari semata mata nak tulis nm dlm buku

    Bernas tak cdgn sy ni?ke masih nmpk sbg komen yg panas???

    ReplyDelete
  10. wah..bole bukak buku merah waktu petang ke skrg?? Sy pun nak komplen pasai klinik ni sbb diorg terima kes luar. Kalau 1st time nak bukak buku merah ke pink ntahla bukan ke ikut alamat rumah, patutla org mcm kita kena tunggu nak appointment. Bila tgk rupanya ada yg datang bkk buku tp dok shah alam la, petaling jaya..rawang. Ikut la SOP ni boleh plak terima kes luar kan dah busy. Sian kat org2 macam kita ni kan. Kalau klinik lain memang rejek la kalau alamat luar. Sy harap agar org alamat PUTRAJAYA SAHAJA yg dibenarkan bkk buku merah kt klinik tu.. Klu mcm tu takde la nak tunggu lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xpasti lah..sy call klinik petang utk buat appointment..pegi klinik bukak buku pink pg sbb nak amik darah,cek urine bagai mkn ms lama which membawak smpi ke lunch hour..SOP mmg ikut kawasan yg ditetapkan..sbb ms sy mula2 tau sy pregnant di hospital putrajaya..sy bgtau doc sy nak buat routine check up di p9 tp doktor xbg..kononya kwsn sy tinggal trmasuk dibawah jajahan klinik p3..

      Sy dgr byk citer p3 ni..thats y nak ke p9..sy buat degil ke p9 mn tau mereka terima..tp mereka tolak dan suruh jugak sy ke p3..sy masih degil cb pulak ke hospital serdang..kne tolak jugak..jd sbg rumusan mmg mereka tegas dgn SOP ikut kawasan jajahan msg2..

      Sy xtau lah alamat luar tu mereka terima atau tak..tp mmg ada org cheras dtg situ sbb dia kje kat putrajaya dan anak dia hantar pengasuh kat putrajaya..mungkin kes gini diberi kelonggaran kot..

      Tgu lama giler itu mmg tak dinafikan..tp sy xberapa nak taji soal tgu menunggu ni..lg lama tgu lg bagus..dpt 'mengular' dan berbisness ONLINE (secara sinisnya)..

      Anyway,nak kredit juga klinik ni..ada 2,3org misi bagus PR nya..sy suka..sgt friendly..berjam2 tgu pun xsakit ati sgt..mereka selalu akan ckp 'maaf puan..hari ni rmai org sbb bla bla bla..jd lambat sikit'..ada sorg tu dia cam sy (sbb dh rutin check up kat situ kan) akan bgtau 'puan g makan dlu lah..hari ni tgk jadual org ramai sgt'..but still ada muka kelat..dan si kelat ini lah yg akan merosakkan imej si manis jelita di sana..

      Delete
  11. dasat ea kkia kat p3 ni.. sy buat checkup kat kkia taman koperasi polis.tp opis kat putrajaya.. buku pink tu pun dua2 buku ms memula buat bkn saya yg tulis.. student yg tuliskan.. sy cuma bg ic sy dan asben & kad nikah kami.. dorg yg tuliskan dengan d perhatikan oleh sister.. :) sy relax je tgk bebudak tu tulis dua2 buku pink sy.. smbil dorg tnye2 soalan contoh berat tinggi ape sume.. tak lama.. dlm 10minit da setel.. lps tu trus sedia n tggu giliran tuk amek darah.. smentara tu dorg soh boh urine dlm bekas.. then check berat dan amek darah utk hb serta hiv.. da setel semua pegi bilik lain amek darah dalam 2 tiub utk check ape tah.. hahaha.. tak pasti time tu.. abes setel sume tu sy jmp doc.. doc tnye sejarah kesihatan dan check perut ape sume.. setel doc tu dorg soh sy masuk kelas penyusuan.. sy suke kelas ni.. sbb dia terangkan apa perlunya menyusukan baby secara ekslusif selama 6bln dan bersambung ke 2 thn.. ada Q n A laie.. siap ada anak patung ajar cara pegang baby dgn betul masa menyusukan.. ehehe.. (bez kelas ni). ajar sy camne nk simpan susu baby.. brp lama bley simpan susu ape sume.. lps tu dia tnye sorg2 mommy dlm kelas tu soalan2 sy dia da bg penerangan.. nk tgk kita dgr btul2 ke tak.. (two thumbs up)

    lps tu sy diarahkan jmp sister.. ms ni sister terangkan pd sy apa yg boley mkn.. apa yg tak boley mkn.. jgn angkat berat apa sume.. klu bleeding trus dtg hospital.. bekalkan sy dengan 4 jenis vitamin yg perlu mkn setiap ari.. :) dan terus tetapkan utk next appoinment checkup biasa, appoinment utk scan (1st scan ms kandungan 15mggu) dan appoinment utk minum air gula (ms kandungan 13 mggu). sume teratur dan setel dlm masa 3jam lebey.. cuma doc gigi je tak smpat jmp time tu.. sbb doc gigi blk awal kol 12 da blk..

    errr.. btw.. ms 1st time sy buat buku pink adalah ms kandungan sy masuk 7mggu.. ehehe.. misi semua puji sbb dtg awal.. bila da dtg awal dia kata.. dpt mkn vitamin awal.. alhamdulillah.. kkia situ mmg cekap.. skrg ni sy checkp up petang kol 2ptg.. kol 3.30ptg tu consider setel semuanya.. syukur alhamdulillah.. sy br ingat bila kandungan da masuk 7/8 bulan sy nk checkup sini.. sbb time tu kandungan da bsr dan nk elakkan jalan jauh.. tp bila baca cenggini punye service kkia.. sy jd serba salah.. haihhh (ini adalah kandungan sy yg pertama..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy xpasti lah klu kkia p3 dah improve servis mereka atau belom..ms sy tulis entry ni dah berkurun kot..dh 2 tahun berlalu..mungkin dah berubah..mungkin masih ditakuk lama..hasil penulisan sy di entry ini adalah apa yg sy lihat dan rs melalui kaca mata sy, persepsi sy..boleh jadi org lain rs servis mereka mcm bgus jew mcm ok jew..tp, pd masa itu, ms sy kena tu, mmg sy xpuas hati..

      Apa kata puan pegi je dlu ke sana..pendapat kita ni brbeza2..ada org rs, its ok nak brdepan dgn ms menunggu yg lama, jwp pangilan acuh xacuh..tp klu sy, mmg xboleh tolerate..klu sy boleh tolerate, xdelah entry ni ditulis..

      Cadangan sy, puan pegi dlu lah ke kkia p3 tu..mungkin mereka dh improve..klu ximprove lg, puan pulak lah buat aduan..

      Delete
  12. saya penah kena. saya mmh checkup situ. masa saya pergi. jam 11.30 pagi. tak de patient pun kat klinik. saya dgn husband je. dorang tak endah saya pun. sy geram p dekat area toilet. dorang tengah memilih baju dengan tudung. ok. ape perasaan korang? pastu. suro saya balik. datang jam 2.30. padahal masa tu baru pukul 11.30 pagi. dia cakap tak cukup kakitangan.. oh.. panasnye hatiku ini. huhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti ms kejadian berasap2 kepala kan..skrg klinik tu pun dah tutup..dah pindah ke tempat baru..besar klinik tu..harap2 attitude pun dah berubah..serba baru juga..

      Delete
  13. We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833


    Regards
    Ir. Aznial Rahmat
    Director
    KASIH Group
    012 312 9264
    aznial@gmail.com

    ReplyDelete