Thursday 4 December 2014

S-Rifah Engineering Construction - NOT RECOMMENDED!!!

Alhamdulillah..kunci rumah baru dah dapat..seperti kebiasaan, sebelum masuk rumah baru mesti nak renovate..kalau tak buat major renovation, basic mesti buat..simple2 renovation pun mesti buat kabinet dapur, palster siling, grille..

As for me, untuk permulaan buat basic je dlu..al-maklumlah tight bajet..perlu dahulukan bajet untuk sekolah anak dan preparation untuk sambut baby baru awal tahun nanti..tayar kereta pun dah mintak yang baru..

First phase renovation, saya pilih untuk buat pasang grille..then buat wiring sikit, pasang lampu kipas dan kemudian kabinet dapur..lain-lain cosmetic boleh tunggu kemudian..

Nak dijadikan cerita, saya upah S-Rifah Engineering Construction untuk pasang grille..macam mana boleh terjebak?wakil S-Rifah datang rumah untuk promote..1st kami didatangi oleh seorang wanita (adik kepada En. Saiful kot..ke isteri..lupa dah)..promote baeeekkk punya..tapi kami tak terus setuju..kami kata nak fikir dlu..open price masa tu, RM1,900 untuk tutup semua 'lubang', tingkap, pintu yang ada kat rumah..

Dah beberapa lama tu, En. Saiful pulak approach kami..masa tu dia sembang dengan suami saya..saya sibuk kemas rumah..apa yang mereka sembang saya tak tahu..tapi yang pasti En. Saiful kata grille yang dia pasang KUKUH, dia dah lama buat bisnes, ada kilang sendiri dan bla bla bla untuk yakinkan kami dia kontraktor yang bagus..tunjuk gambar projek2 grille dia yang cantik2 dan menyakinkan..standard org bisnes lah kan..dia open harga RM1,800 kali ni untuk tutup semua 'lubang', tingkap, pintu yang ada..diskaun RM100..menarik kan?

so, suami saya setuju upah S-Rifah untuk buat grille rumah kami..selain termakan dengan 'gebang' En. Saiful tu, kami setuju upah dia kerana dia MELAYU..sbb kami nak tolong melayu buat bisnes..janji dia kepada kami dengan harga RM1,800 - pasang siap grille 1 hari sahaja..kukuh..disebabkan saya minta design daun2 warna emas, dia minta tambah RM50..so, total cost RM1,850..kami setuju, beri deposit RM200 pada hari yang sama..

Keterujuaan kami nak tengok grille 'kukuh' dan cantik tu dipasang semakin luntur bila masuk 2 minggu projek tak jalan2..mula2 bagi alasan api tak masuk lagi..so kerja2 pasang grille tak boleh buat..welding nak guna kuasa letrik katanya..ms tu kami dah terfikir, dia yang selalu meronda di kawasan perumahan tu, mesti dia perasan api dah masuk atau tak..tambahan pulak kami dah beri dia kunci pendua rumah which memberi kebebasan kepada dia untuk keluar masuk rumah dan boleh mulakan projek..dia bukan buat rumah kami jer..banyak lagi rumah lain sebelah menyebelah pun dia amik kontrak!kami ni takde lah bodo sangat..dan mula terdetik kat hati 'memang terkena lah kami kali ni'..

Jiran kami bgtau, En. Saiful cari kami..kononya grille dah siap, tinggal nak pasang je..klu tunggu lama2 nanti grille bengkok sebab dia buat grille banyak2 dan bersusun-susun..kami ni dok jauh, klu tunggu kitorg, memang akan bengkok lah..tu sbb kami bagi kunci pendua rumah..again, firasat 'aku terkena' tu semakin kuat..

Minggu seterusnya kami datang melawat rumah..tengok api air dah masuk..tapi grille tak pasang2 juga..bila kami follow up, punyalah payah nak respon..whatsapp tak balas..call tak angkat..hati dah mula sakit..last2 respon kami dapat dlm minggu ke-3 tu, lori masuk JPJ lah, puspakom lah..bermakna kerja2 pemasangan grille DELAY!

kami sabar..walaupun janji kengkonon sehari siap pasang tu dah tersasar jauh..kami masih berdiplomasi dgn kontraktor..datang lah bila senang dan pasang..

Klu Allah nak tunjuk, sekejap jer..kebetulan masa kami pi cuci rumah weekend tu, ada bangla naik motor baru sampai..bawa pita ukur..ukur tingkap, pintu..saya tanya, kau siapa?dia kata dia org grille..hah!!!?baru nak ukur???habis yang sembang kata dah siap lah, tinggal nak pasang je tu apa bendanya kan..klu baru nak ukur, memang sebenarnya grille tak siap lg lah kan..kesian kat bangla tu..saya sound direct kat dia..hope dia bgtau lah kat majikan dia, si En. Saiful tu yg saya marah dan tak puas hati..

The following week, grille dah siap pasang..kami baru nak masuk kete kat porch, dah nampak grille pintu utama senget belah kanan..what the fish!!!!its not the only defect, ada banyak lagi..
1) nampak tak grille senget belah kanan?kami siap ukur balik dgn pembaris air (water level) tau..memang senget hokeh
2) apa kebendanya tulang grille besar pembaris je?lepas tu nipis plak..adalah tebal 10 helai A4 paper..klu penyamun nak bengkok kan gril,senyum simpul je wei
3) blom apa2 lg frame 
grille dh boncit..main pasang je..spesis kje asal siap..kualiti belakang kira..
4) kje mcm ni lebih teruk dari memBABI buta..tengok belah kiri..
grille hidup pasang kat tingkap mati???

perghhh..panas hati masa ni beb..berasap ubun2 ni..dah lah design salah..bila masa pulak kita order bunga emas dengan daun hijau entah..kita mintak daun emas sahaja..itu yg tambah lagi RM50..nampak tak diorg ni keje macam mana???

Since malas nak bergaduh, and i wanted the job to be done, saya terima je lah design tu..tapi kami tak boleh terima defect yang kami jumpa dan suruh dia betulkan..kami bagi tempoh lagi 2 minggu..minggu pertama, bayang tak nampak..yelah..kontraktor paling bizi dalam dunia..dah bagi duit tambahan RM650 boleh delay lagi seminggu..jangan main2 tau..klu org lain, jangan kata RM50, seposen pun blom tentu org bayar selagi kau tak betulkan complaint..ni nak tolong melayu punya pasal lah ni kan..buang jauh2 rasa sakit hati..

Hari rabu, En. Saiful whatsapp saya..tanya kenapa pintu bilik kunci..masa ni memang meletop lah..dah lah message time marghrib kan..ahaaa..amik lah letupan mak buyung sedassss..
 
1) mmg kami beri kunci pendua utk dia masuk umah dan buat kje2 pemasangan grille..tp itu sebelom saya buat wiring & kabinet dapur..skrg semua dh siap,xkan saya nak biar dia kuar masuk umah saya sesuka hati???mmg saya mangga pintu depan belakang temasuk gate!!!
2) grille dh lah lembik..sbb nk tgu dia repair grille, patot ke saya letakkan umah saya ditahap risiko kecurian yg tinggi???dia igt set dapur Rinnai saya tu 3 hengget???lampu kipas saya tu 2 hengget??
3) yang paling saya tak suka, dia dtg rumah ikut suka dia je..xcall, xmsg, xmaklum nak datang..hei,saya tuan rumah ke, dia tuan rumah ni???kami bg kunci pendua supaya dia tak perlu terconggok depan rumah sementara tgu kami dtg..itu shj..bukan lesen untuk dia nak dtg bila2 ms dia suka!!!

Dan kesabaran saya sudah sampai pada tahapnya..dia takde rasa hormat dan segan langsung!!!

Hari khamis dia call somi saya dia kata nak siapkan hari tu jugak sebab sabtu tak boleh datang..dah tak pasal2 somi saya kena time off hari tu sebab nak monitor kje2 pembaikkan..sampai je rumah, mereka dah mula buat kje..somi kata, ada ke patot main tempek je besi kat grille sebelah luar..klu tengok dari hadapan, confirm cacat lah..bertingkat2..somi suruh bukak balik..gile ke grille harga RM1,850 main tempek2 je!!!ingat kami kje cap duit ke..cap2 RM1,000 bagi kat kau, nahhh..grille buruk pun takpe..what the hack!!!

Si pekerja kata, En. Saiful suruh buat macam tu..somi saya tak puas hati cakap sendiri dgn En. Saiful dalam fon..dah bertekak, bergaduh, last2 somi cakap, klu tak boleh dengar cakap kami kau bukak semua grille ko ni bawak balik..

Perlu ke sampai ke tahap kne maki hamun baru nak ikut cakap customer???mcm ni ke melayu meniaga???kita bayar duit tau bukan minta sponsor free..buat lah kerja bagus2..jangan cakap tak serupa bikin..mana ada orang buat grille, tulang tengah besar pembaris je..tujuan grille dipasang adalah utk keselamatan..bukan hiasan!!!

Khamis tu siaplah repair dan baki duit RM1,000 pun kami beri walaupun hati sakit, kerja comot, siap lambat, dinding rosak dan kotor seme..berkat atau tak RM1,850 tu, esok kat akhirat cerita lain lah..malas dah nak fikir..yang penting aku tak hadap lagi masalah grille dan berurusan dgn kontraktor mcm ni lagi..


Nampak tak kotak tu???kami suruh lapik tau..klu ikut dia, main nak welding je..bukan dia kira tingkap org rosak ke apa ke..memang panas hati lah dgn cara diorg ni kje..penat!!!

So, as pengajaran buat kami, klu nak upah kontraktor, pastikan pegi tengok hasil kerja diorg dlu..jgn percaya sembang gebang diorg ni..cukupkan ilmu produk dan jgn serahkan bulat2 keputusan kpd kontraktor..nak2 plak yg mcm S-Rifah ni..klu boleh jenis dan ukuran besi pun korang kne tahu..if not, memang kena ketuk lah..spesifik kne tahu satu2..pendek kata mcm korang je lah yg jd kontraktor..senang..

Dan untuk makluman, kami pegi sembang2 dgn jiran yang ambil S-Rifah ni untuk pasang grille..dia caj jiran tu RM1,600 je..klu kualiti lembik memang patot lah RM1,600 tu..masalahnya dia caj kami RM1,850..kot yer pun nak pakai Ferrari, agak2 lah bro..


Akhir sekali, tak payah lah upah S-Rifah ni..buat sakit hati korang je nanti..dah lah duit habis..hasil kerja teruk..hati pun menyumpah seranah tak habis2..buat dosa kering ja :(

No comments:

Post a Comment