Sunday 2 June 2013

Yeay!!!Alisha 6 months old!!!

22 Mei 2013 anakanda terchenta Aira Eryna Alisha genap 6 bulan..ami get so excited bukan pasal apa..excited nak masak untuk anak..baby klu makan mulut dia macam comel kan..klu disuap menganga2 mulut..belum kira funny faces yang dia buat..comel giler..itu yang seronok sangat tu..ehehehe

Actually this is the first time ami nak buat home made food sebab masa aira dlu ami jahil..ikut je apa org kata..org suh bg nestum aku pun bagi..padahal nestum tu tak baik untuk kesihatan anak..kesian aira..


Now ami dah penuhkan ilmu di dada tentang home made food for baby..saya pasti kebanyakkan ibu masih tak tahu nak beri anak makan apa bila bayi masuk umur 6 bulan..alhamdulillah, dengan adanya group seperti HSFFYB di facebook, banyak ilmu yang saya dapat..


As start, saya pilih nak beri alisha makan puri buah..ikut sunnah nabi :) since nak buat 4 days rule, saya pilih 3 jenis buah..nak tengok buah mana yang alisha suka..i choose pear, apple and avocado..

since kita nak proses buah jadi puri, seeloknya cari buah yang dah ranum..senang nak blender lumat tanpa perlu ditapis..

before proses buah2 jadi puri, saya purifikasikan buah2 menggunakan Biozone Food Purifier..sementara tunggu air masak untuk rebus buah, kita sterilize buah dulu lah..15 minit jer..demi kesihatan anakanda tersayang kan, mesti kena sterilize..bukan botol susu jer kena sterilize..alang2 dah jaga semua dari hujung rambut sampai hujung kaki anak, tak kan pasal makanan ambil ringan..ye tak? :) 

kalau kita betul2 sayang anak kita, jangan keluar alasan 'leceh', 'remeh' atau 'malas'..bukan susah sangat pun..cara nak mempurifikasi senang je..isi air dalam periuk stainless steel atau mangkuk kaca dan biar Biozone buat kerja :)  saya campak jer seme buah dalam periuk..isi air, on Biozone and leave..senangkan..

Saya tak tau lah kalu masih ada ibu2 yang merasakan mempurifikasi makanan ini tidak penting dan menyusahkan..kalau saya lah kan, saya tak sanggup racun perosak masuk dalam perut anak dan keluarga saya..cukuplah saya terseksa 2 hari alisha masuk hospital kerana bronchitis..tak mungkin saya rela untuk tengok anak masuk hospital lagi punca dari apa yang saya beri dia makan :(


alisha warded 2 hari di Hospital Pakar An-Nur, Bangi kerana bronchitis :(
Berbalik kepada penyediaan puri, masa proses purifikasi ni memang takde benda yang terapung macam mempurifikasi ayam tapi bau tengik, busuk macam gas menusuk hidung ada..selama 15 minit tu tahan jer lah baunya sbb Biozone sedang mengnyahkan racun perosak yang disembur pada buah..

Proses meng'ozon'kan buahan2 untuk alisha sayang :)

Siap meng'ozon' buah, boleh kupas kulit dan rebus..proses merebus atau stim adalah bertujuan untuk melembutkan buah dan senang untuk dikisar hingga lumat tanpa perlu ditapis..

Puas hati buah bersih..senang hati ami nak bagi alisha makan :)

Siap kupas kulit..ready untuk rebus dan blend sampai lumat :)
Dah siap blend, masukkan buah yang dah menjadi puri dalam ice cube container..
Taddddaaaaa :)


Pastu masukkan dalam freezer untuk dibekukan..bila dah beku, keluarkan puri dari ice cube dan masukkan dalam bag plastik atau tupperware..jangan lupa label..tarikh dan jenis puri..

Puri yang dibekukan dalam deep freezer boleh tahan sehingga 6 bulan..cara nak handle puri buah sama saja macam handle EBM (perahan susu ibu)..kalau nak beri anak makan, amik satu cube dan cairkan pada suhu bilik..sedia disuap pada anak :)

puri buah senang cair..tak perlu rendam air panas..

Siap first home made solid food untuk alisha..bangga giler dapat buatkan makanan untuk alisha..say NO to nestum and other instant food..

Want to see free demonstration??call us!!
Zura:  010-5136306 (1Malaysia)
Nurul:  019-6520391 (Putrajaya/KL)
Jaja:  016-8702045 (Sabah/Sarawak)
Zana:  013-3059549 (Klang/Banting dan kawasan sekitar)
Azera:  012-3066489 (Shah Alam)
Rose:  012-4655975 (Seremban)
Halimah:  012-3565916 (Klang - Meru/Kapar dan kawasan sekitar)
Ida:  012-5332026 (Kedah)
Hasma:  019-9178408 (Terengganu)
Ahlia:  010-7998296 (Sabah)
Siti:  016-8702045 (Sabah/Sarawak)
Waina:  019-3305194 (Damansara/Petaling Jaya)
Izu:  0123574732 (Teluk Intan/Langkap/Bidor/Sungkai)
Sheena:016-8297972 (Sabah)

No comments:

Post a Comment