Monday 1 August 2011

Tak nak buasirrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.(http://ms.wikipedia.org/wiki/Buasir)

Antara punca-punca terjadinya buasir ialah:
  • Sentiasa duduk

  • Meneran (ketika najis keras atau sembelit)

  • Cirit-birit

  • Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama

  • Batuk yang teruk

  • Bersalin

  • Mengangkat berat


  • Meneran itu mmg tak bagus..oleh kerana itu kita kena elakkan dari memakan makanan yang boleh menyebabkan gangguan (makanan pedas atau berempah, alkohol) atau yang boleh merangsangkan usus (kopi atau teh).

    Makanan kat Malaysia ni manalah ada yang tak berempah kan..kalau tak pedas tak syok..macam ada yang tak kena pulak dalam menu kita..nak elakkan teh lagi lah tak boleh..mana boleh berenggang dengan teh tarik kalau lepak kat mamak..

    Asalnyer sy minum herbalife nak kurus tp tak kurus2 pun..walaupun tak kurus, herbalife mengatasi masalah sembelit sy..sembelit adalah punca kepada penyakit buasir..jadi sebelum kene sy minum herbalife hibiscus tea mix..Mengandungi antioksida dan teh hijau termogenik..boleh minum panas atau sejuk..tp sy lg suka minum panas..sbgai pengganti teh 'o'. .Alhamdulillah, tak payah meneran2..lancar aje dia kuar..selain tu teh ni meningkatkan kadar metabolisma dan menambah tenaga..
     bile pakai PB dan minum herbalife hibiscus tea mix, nak2 pulak time2 berpuasa nih, takde lah letih sangat..perut pun tak sebu masuk angin..gastrik jauh sekali..Alhamdullillah..semoga sy dapat meneruskan Ramadhan ini dengan sempurna..aminn..

    gambar daripada:lelong.com

    

    any questions about herbalife hibiscus tea mix, premium beautiful?call me 019-6632807..kita sihat dan cantik sama2 ya :)

    No comments:

    Post a Comment