Thursday 12 November 2015

HILANG 6.9KG DALAM MASA 5 MINGGU


Fuyooo! Weight lost hampir 7kg dalam masa 5 minggu! Terasa hebat pulak diri ini :P

Ok2..tak nak misleading apa2..entri kali ni kita santai2 sahaja..nak share pengalaman mengurangkan berat badan purata 1kg dalam masa seminggu..

APA U BUAT?
Saya join program Jom Kurus 1Malaysia Kevin Zahri (JK1M5)..program bermula pada 4/9/2015 hingga 17/10/2015..kenapa sampai kena join program macam ni?

Apa pun yang kita nak buat, kita perlu ILMU..saya nak kurus dan fit..jika hanya pakai korset Premium Beautiful saya akan dapat KURUS sahaja..jika nak FITNESS perlu BERSENAM..jika nak organ dalaman kita seperti jantung dan paru-paru sihat, WAJIB bersenam..belom lagi dibuat gila, nak fit kan jantung, pergi belah dada, keluarkan jantung dan balut pakai waist nipper PB untuk dapatkan jantung yg kuat..itu bukan gila..tp keje bodoh..tp tak tau lah kan klu ada orang sebodoh itu..hehehe

Melalui program ni saya belajar tentang pengambilan kalori yang betul..dalam projek menguruskan badan ni, penting untuk kita tahu keperluan kalori badan..setiap org memerlukan calorie intake yang berbeza-beza..sebab gaya hidup kita pun berbeza-beza dan pembakaran kalori setiap individu berbeza-beza..

Orang yang kurang aktif perlu sedikit kalori berbanding orang yang aktif..orang yang aktif pasti akan bakar kalori lebih banyak berbanding dengan orang yang kebanyakkan masa asik terdampar depan tv..

Selain tu, saya belajar cara untuk bersenam dengan betul..ilmu yg ini sangat penting pd saya..sebab saya tahu kepentingan untuk bersenam tapi senaman itu telah digambarkan secara negetif sebagai PENAT, LECEH, TAKDE MASA dan SUSAH..lepas dapat ilmu, bersenam ni sebenarnya SENANG dan SERONOK dilakukan..alasan takde masa tu sebenarnya nonsense je..kenapa sy cakap mcm tu???bila join program JK1M ni, saya ada je masa nak pegi bersenam..ada pulak masa nak follow rutin senaman 2 kali seminggu..ada masa pulak mengadap muka coach selepas subuh..see???kalau nak buat, alasan semua tolak tepi..bila tak nak buat, macam2 alasan kita bagi..

2 minggu pertama JK1M adalah sesi menimba ilmu..minggu ke 3 dan seterusnya adalah minggu coach menggiling peserta..

ADA MAKAN APA2 SEBAGAI BANTUAN?
Of course lah ada amalan makan/minum sesuatu..takde lah sesuatu sangatsss..if u fikir sy akan makan supplement soya ke, protein ke, pil ke, shake ke, memang takde lah..sy TAK AMBIL benda2 tu semua..

Cuma saya amalkan minum Mineral Coffee setiap kali nak bersenam..

Kenapa minum Mineral Coffee/Kopi Mineral???
Semua tahu kafein adalah fat burner..bila kita minum apa2 yang ada kafein, ia akan bantu badan untuk membakar lemak..
 
Bila kita bersenam, kita juga melalui proses membakar lemak..untuk GANDAKAN proses pembakaran lemak, ambil lah kafein..nak buat apa bazir duit beli produk kafein mahal2 sedangkan dalam Mineral Coffee pun dah ada kafein..fungsi sama sahaja..as fat burner..minum Mineral Coffee 30 minit sebelum workout/bersenam..gerenti peluh mencurah2 :)
 
Pada yang pernah pergi slimming centre, pernah tak diorang suh beli kopi diorang yg harga beratus2 tu?Slimming centre pun tahu kafein memang fat burner yang effective..untuk detox elok minum green tea..alaaa, tak payah beli yang import dari Jepun, Korea, US bagai tu..asalkan green tea memadai..sama je pun..teh hijau kan..
 
See???since kafein ada dalam kopi, sy pilih utk amalkan minum Mineral Coffee..Mineral Cofee baru Rm30..sedap pulak tu..instead duit beratus2 beli kafein, baik beli kasut sukan atau baju Adidas :)
 
Dan saya teruskan memakai korset Premium Beautiful 8 jam sehari..korset PB bagus untuk posture badan..kalau nak tahu, posture badan yang betul boleh bantu untuk bakar kalori juga..rugi lah klu tak pakai PB kan?
 
 
DIET?
Bila orang tanya sy diet ke tak, sy tak tahu nak respond sebenarnya..jika maksud diet pd individu tu ialah tak makan, jawapan saya ialah, saya tak diet..saya makan je apa yg mak masak, apa yg kedai jual dan apa yg tekak sy rasa nak makan..hidup ini perlu dinikmati..sy tak mampu makan buger tanpa roti..atau nak makan telor, tauhu, soya seumur hidup untuk kurus..saya manusia biasa yang memerlukan karbohidrat dalam badan..dan saya tak mahu buah pinggang rosak kerana protein lebih dalam badan..
 
jika maksud diet pd individu tu ialah jaga pemakanan, YA saya jaga apa yang saya makan..saya pastikan apa yg saya makan tak lebih daripada calorie intake yang sepatutnya dan pastikan calorie burn capai target..saya pastikan semuanya seimbang..cukup karbohidrat, protein dan serat..dan saya pastikan saya hepi dengan pelan diet saya..bukan rasa tersiksa merana..

SEKARANG?
Apalah makna ilmu tanpa amal..sekarang saya masih meneruskan semua rutin yang telah sy lakukan semasa mengikuti program JK1M..saya target untuk kurangkan berat badan sehingga 60kg pada awal tahun 2016..in sha Allah..paling penting adalah disiplin untuk mencapai matlamat dan tolak semua alasan ke tepi..

Untuk rekod - berat terkini (8/11/2015) adalah 67.0 kg..yeayyyyy!!!!Hampir 10kg dah hilang..


nak beli Mineral Coffee???hola2 010-5136306..
 
Selamat menguruskan badan!

No comments:

Post a Comment